In 2017 kwam de film Valerian and the City of a Thousand Planets uit. De weg hier naar toe was lang. Vanaf het moment dat de strip in in 1971 uitkwam tot hier heeft het vele films geïnspireerd, zoals Star Wars en hielp Mézières mee met het maken van concept art voor the Fifth Element.
Er zijn namelijk opvallende gelijkenissen tussen Ravian en Star Wars, zoals prinses Leia’s kleding die doet denken aan die van Laureline, en Han Solo die, net als Ravian, in transparant materiaal wordt ingevroren. Ook de ruimteschepen en enkele buitenaardse wezens tonen duidelijke overeenkomsten. Hoewel het niet met zekerheid te zeggen is, lijkt Ravian mogelijk als inspiratiebron gediend te hebben voor de visuele stijl van Star Wars en andere moderne sciencefictionfilms.
Luc Besson, regisseur van The Fifth Element en Valerian and the City of a Thousand Planets las als kleine tienjarige jongen de Ravian strips. Hij schermde de rechterpagina af om te voorkomen dat hij het slot al zag! Hij geeft ruiterlijk toe toe dat hij erg verliefd op Laureline was, maar ook Ravian heeft een speciaal plekje in zijn hart.
van links naar rechts: Mézières, Besson, Christin
Voordat Luc Besson zijn ambitieuze passieproject over tijd en ruimte agenten kon aanpakken, maakte hij “The Fifth Element”. Dat was 27 jaar geleden, aan het begin van de CG-technologie, en dit werd uiteindelijk een cultklassieker.
Mézières werkte bijna een jaar lang mee aan de productie van de film door concept art te maken.
Rond die tijd zei Jean Claude Mezieres voordurend tegen Besson, als je zo gek bent op de stripreeks, waarom maak je er dan geen film van? Maar in de jaren 90 was dat onmogelijk. Er zijn teveel aliens, monsters en ruimtestations inde albums van Ravian. Het was pas nadat Cameron met de film Avatar kwam en de revolutie in de filmwereld die teweeg bracht, dat Besson inzag dat een dergelijke film misschien mogelijk was
Het grote verschil tussen strip en film is dat de timing vastligt. Een minuut duurt voor iedere toeschouwer even lang. De film verloopt voor ieder in hetzelfde tempo, terwijl de lezer van de strip dit in eigen tempo tot zich neemt. Als je de rechterpagina hebt gelezen, kijk je misschien nog even terug naar de linkerpagina, of bekijk je nog rustig wat plaatjes.
Voor het te verfilmen album wordt De Ambassadeur van de schaduwen gekozen, omdat dit verhaal meer mogelijkheden biedt dan anderen. Besson: “Er zijn verhalen van Ravian en Laureline waar ik dol op ben, maar waarvan ik geen film van twee uur had kunnen maken. Deze is interessant voor een scenarist, het verhaal is opgebouwd als een detective en houdt tot het eind een raadselachtige sfeer. Bovendien geeft de intrige de kans om de relatie russen Ravian en Laureline uit te werken. De twee personages zijn op zoek naar elkaar, ze zijn niet voortdurend samen en proberen elkaar te redden. In feite draait het om de vraag: houden ze zo veel van elkaar dat ze bereid zijn hun leven voor de ander te wagen?”