Willy Vandersteen staat bekend als een pionier in de stripwereld. Onder zijn leiding kwamen niet alleen Suske en Wiske tot leven, maar ook andere iconische reeksen zoals De Rode Ridder, Bessy, en Robert en Bertrand. Maar hoe ziet het creatieve proces eruit om een Vandersteen-strip te maken? In deze blog nemen we je stap voor stap mee door het proces, van idee tot voltooide pagina.

Documentatie en Script

Het begint allemaal bij het verhaal. Een goed stripverhaal start met een duidelijk script, geschreven door scenaristen of schrijvers. Scenaristen als Marck Meul of Paty Klein zorgden voor zowel dialogen als precieze omschrijvingen van wat er in elk kader moet gebeuren.

“Een goede zinsconstructie en de juiste woordkeuze, zorgen ervoor dat een strip aangenaam leest.”

Een Tijdloos Ambacht

Het proces achter een Vandersteen-strip is er één van zorgvuldigheid en vakmanschap. Elke stap, van script tot inkleuring, is een bewijs van toewijding aan het stripverhaal.

Of je nu een fan bent van Suske en Wiske, De Rode Ridder of Bessy, je ziet dat het werk achter de schermen altijd met passie werd uitgevoerd.

De Bladindeling

Voordat de tekenaar echt aan de slag gaat, wordt er een bladindeling gemaakt. De pagina wordt opgedeeld in horizontale stroken (balken), en per vakje noteert de tekenaar alvast de dialogen. Een goede bladindeling verdeelt de grap en informatie evenwichtig over de pagina.

“Paul Geerts maakt zijn tekeningen dubbel zo groot als het uiteindelijke formaat. Dat werkt preciezer.”

De potloodschets en definitieve tekening in zwart

Met een non-repro blauw potlood maakt de tekenaar een ruwe schets van de pagina. Deze schets is schematisch, maar toont al de globale compositie van personages en achtergronden.

De blauwe schets wordt overgetrokken met zwart potlood. Details zoals expressies, kleding en achtergronden krijgen vorm.

“Een definitieve schets in zwart potlood is vaak al een kunstwerk op zichzelf.”

Tekstballonnen Invullen

Hierna voegen de letteraars de tekstballonnen toe. Met behulp van hulplijntjes en sjablonen schrijven ze de teksten zorgvuldig in de gereserveerde ruimtes.

“Teksten worden eerst met hulplijntjes ingeschreven voor een strak resultaat.”

Het Inktwerk

Hierna neemt de inkter het werk over. Met Oost-Indische inkt en pennen trekt de inkter de zwarte lijnen over de potloodschets heen. Grote zwarte vlakken worden met penseel ingekleurd.

“De inkter geeft de tekeningen de definitieve uitstraling en strakke vorm.”

De Blauwe Druk en Kleur

Na het inkten volgt een technische ingreep: de tekening wordt gereproduceerd als een blauwe druk. Deze blauwdruk heeft een belangrijke functie:

  • Waarom blauw? Blauwe lijnen zijn niet zichtbaar in fotografische reproducties. Dit betekent dat de inkleurders vrijer kunnen werken zonder de zwarte lijnen te beschadigen.
  • Het proces: De oorspronkelijke zwart-witte lijntekening wordt blauw gedrukt. Inkleurders kleuren vervolgens direct op deze blauwdruk.

De inkleurders gebruiken plakkaatverf of ecoline en mengen zelf een uitgebreid palet van kleuren.

Zelf Aan de Slag?

Wil je zelf proberen een strip te tekenen zoals Willy Vandersteen en zijn team dat deden? Begin met eenvoudige schetsen, maak een bladindeling, en werk het stap voor stap uit. Hieronder vind je alvast enkele tips om zelf een personage te tekenen!

Een beetje een bijgewerkte ovaal is de eivorm. Typisch voor het hoofd van Wiske
Het is vrij duidelijk dat het hoofd van Lambik gebaseerd is op een cirkel
Evenals dat van Lambik, is Krimson’s hoofd ook gebaseerd op een cirkel
Het hoofd van Tante Sidonia is smaller en langer. Dit is terug te brengen tot een rechthoek